Digitaal broodje

Digitaal broodjeTrends… we zijn er allemaal gevoelig voor. Ook op het gebied van brood. Nooit gedacht? Toch is het zo. En wat eerst trendy of exotisch is, wordt langzamerhand gewoon. Naan bij een pittige maaltijd, foccaccia bij de soep, en het ‘breekbrood’ voor bij de borrel, dat scheurt zo lekker weg. Tot zover het bekende. Het brood van de toekomst komt namelijk uit de zee of uit de computer. Lees verder…

Gezondheid is belangrijk, daar zijn we het over eens. Enkele slimme ondernemers speelden daarop in. Zij lanceerden, naast het bestaande vezelrijk bruin, broden met toevoegingen. Het waren bijvoorbeeld boterfabrikanten die opeens brood ‘bedachten’ met heilzame kwaliteiten: het ene belooft een energieboost om het ontbijten te promoten bij kids, het andere is een antikalk-variant voor gezonde aderen. In 2011 was er zelfs een bakker die een ‘slankbrood’ ontwikkelde. Het brood beloofde minder vetvorming, minder hongergevoel, snellere afbraak van vet en toch een heel energiek gevoel! Gelukkig is daar het immer nuchtere oordeel van het Voedingscentrum: “het effect op je bloedsuiker is hetzelfde als volkorenbrood”. Wel is het slankbrood een tikkie duurder.

Brood haal je allang niet meer simpelweg bij de bakker. Nee, liever de broodzaak, croissanterie, paninerie, bakkerette of het broodhuis. Ontbijten buiten de deur is hip, een fijne sandwich of muffin, en je neemt er een Soya Frappuccino Caramel Decaf bij (Small, Medium of Large). Lunchen deden we sowieso al buiten de deur. Ietwat gewoontjes bij kwalitatieve eetafdelingen van grote warenhuizen of wat excentrieker bij kekke Amsterdamse tentjes, bijvoorbeeld in het krappe soutterain van een grachtenpand. Liefst met alfalfa en hummus. Lunchen op kantoor doe je door online te bestellen, tenminste, als het je lukt je een weg te banen door het haast ondoorzichtige woud van broodjes-websites.

Bakkers bedenken nieuwe manieren om klanten te trekken, zoals het verkopen van brood per 5 sneetjes om in te spelen op de invididualisering in onze samenleving. Of ze organiseren een ‘vrijmibo’ met brood en extra’s, begeleid door een alcoholisch drankje. Het maken van ‘inhaakbroodjes’, waarbij de bakker zijn creativiteit loslaat op een actuele gebeurtenis, is op zich van alle tijden, maar levert toch steeds weer verrassingen op. Naast de paasbroden, oliebollen en oranje tompoezen, is er dus een grote kans dat we in april met zijn allen genieten van Kroningsbroodjes of Wim-Lex-flappen!

Opzienbarend vinden wij vooral enkele recente trends. De zee als bron voor brood en broodbeleg bijvoorbeeld. Algen zijn momenteel hot. Duurzaam gekweekte algen of afkomstig uit natuurlijke bronnen, dat maakt niet uit. Algen zijn, in lijn met de aloude Japanse gewoonte, een gezonde basis voor spread, tapenade, salade en ander broodbeleg. Het is niet voor niets dat het winnende broodje op de Horecavava 2013 belegd was met zeekraalsalade. Ook wordt brood waarin Zeeuws zeewater gebruikt wordt gepositioneerd als ‘Brood uit de Zee’, waarbij we de granen en desem die het water omhullen vast ook een belangrijke rol spelen. Maar het meest belovend lijkt toch het idee dat wij in de toekomst door een klik met de muis een broodje kunnen maken. De eerste stap in deze richting is gezet met ‘machine meringues’ door TNO, schuimpjes uit de computer. Laag voor laag is met een 3D foodprinter iets eetbaars opgebouwd, dat qua structuur wat droog was misschien, maar qua smaak heel goed zou kunnen zijn. Eten we op 30 april een 3D-geprint Abdicatiebroodje? Dan toch zeker wel belegd met overheerlijke zeewiertapenade.

 

One thought on “Digitaal broodje

  1. Via Martin van Smakelijk & Meer ben ik op deze website beland.
    Ik kijk mijn ogen uit! Wat een mooi voorbeeld zijn jullie!
    Traditioneel & trendzettend (wellicht ook trendmakend).

    Ik ben het helemaal eens met het standpunt uit deze blogpost, trends zijn leuk en daar mogen veel bakkers/food-specialisten meer mee ‘spelen’. Durf!

    Dank!
    Vanaf nu houd ik jullie in de gaten 😉

    Met liefde voor ambacht,
    Krystel Sprietsma.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *