Hollandse kaasjes voor 29 miljoen mensen? ‘Je doet dit alleen als je knettergek bent’

Ze staan al zo’n vier jaar op festivals met hun foodkraampjes. De eerste kraam die ze hadden, was een caravan die ze voor 250 euro hadden gekocht. Daarmee verkochten ze tosti’s. “Omdat we die zelf lekker vinden.”cheeeeeese1_0

het CDA-congres. Toen ze door de organisatie van het Daarna kwam een kraam voor friet en groenten, Frietjes en Groentjes heet die, en sinds twee jaar hebben ze een kraam voor kaasproducten: kaasplankjes, kaasfondue, kaasburgers. “Ook weer omdat we kaas zo lekker vinden. En omdat we geloven in eten om te delen, dat kan makkelijk met bijvoorbeeld een kaasplankje.”

Dat gaat goed. Dit festivalseizoen zijn de dames al grotendeels volgeboekt. Ze staan met hun kraam Just say CHEESE onder meer op Pinkpop en op Rollende Keukens in Amsterdam. En dit weekend staat hun kraam Frietjes en Groentjes op Nederlandse paviljoen op de Wereldtentoonstelling werden benaderd, twijfelden ze dan ook of ze wel naar Milaan moesten gaan.

Omgooiencheeeeeeeese2_0
“Je kunt zo’n planning niet zomaar omgooien”, zegt Kim. Maar de Wereldtentoonstelling was wel zo’n mooi evenement, dat het toch wel erg leuk zou zijn om te gaan. Het thema van de Wereldtentoonstelling is voedsel en duurzaamheid en dat is de dames op het lijf geschreven. “Wij willen zo min mogelijk verspillen, dus we selecteren bijvoorbeeld onze leveranciers op duurzaamheid, gebruiken alleen biologisch afbreekbare producten en bakken continu vers brood waardoor we zo min mogelijk hoeven weg te gooien.”

Niet naar de Wereldtentoonstelling gaan, was dan ook niet echt een optie. “Daarom besloten we om een vierde kraam te maken, een tweede kaaswagen.” Aan die wagen wordt op het moment hard gewerkt. Alles doen ze zelf: het bouwen, het inkopen, het verkopen. “We krijgen wel hulp van twee timmermannen en van veel familie, maar we willen zelf graag zoveel mogelijk doen. 20 april gaat hij op transport, daarna kunnen we in Milaan nog wat dingetjes doen voordat de Expo op 1 mei begint.”cheeeeeese12_0

Op die Expo staan ze in het Nederlandse paviljoen. Samen met zes andere kramen die onder meer milkshakes en hotdogs, poffertjes en fruitshakes verkopen. “Ik ben razend enthousiast. Ons paviljoen is open, dus iedereen kan langslopen. Het is een rond terras, een soort patio, waar wij allemaal omheen staan. De paviljoens van andere landen zijn meer gebouwen waar je echt naar binnen moet, dus dat is totaal anders.”

De Wereldexpo duurt maar liefst een half jaar en is ook nog eens grotendeels tijdens het festivalseizoen, dus Kim en Martine kunnen er zelf niet de hele tijd zijn. “We hebben een team van vier medewerkers en twee stagiairs die in Milaan zullen werken. Zelf gaan we om de week kijken.”

‘Rijk worden we er niet van’
Omdat het zo veel werk is, zei Martine vorig jaar haar baan in de verzekeringswereld op. Kim nam twee weken geleden afscheid van haar werk als business consultant. Rijk worden ze er niet van, maar dat hoeft ook niet. “Je moet dit echt doen omdat je knettergek bent en veel passie hebt. Omdat je hier blij van wordt. Dan hoef je ook geen topsalaris.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *